Nekfeu - Egérie - tłumaczenie z francuskiego

Lista wszystkich wpisów

Szukaj na tym blogu

sobota, 16 maja 2015

Nekfeu - Egérie - tłumaczenie z francuskiego

8 czerwca z pierwszą solową płytą zadebiutuje francuski raper Nekfeu (alias Nekflamme, Nek le Fennek, Ken Samaras). Jednym z utworów, które zapowiadają ten album jest "Egérie" - wstępne tłumaczenie poniżej.
Nekfeu do tej pory uczestniczył w wielu zbiorowych projektach innych raperów, czy grup, ale z uwagi na wydane przez niego z powodzeniem solowe EPki, postanowił samemu wypłynąć na szeroką wodę, a może jak kto woli ogień.

Utwór: Egérie
Wykonawca: Nekfeu
Album: Feu (2015)




[Couplet 1]
Je suis devenu celui dont aurait rêvé celui que je rêvais d'être
Tu me suis ? Je ne veux pas me réveiller
Une marque de luxe m'a dit : "On veut pas de Rap."
Tu connais les ches-ri
J'ai dit : "Tant pis, tranquillement, je parle ap'..."
Le lendemain, je me suis tapé leur égérie
Elle avait le visage de Natalie Portman
Elle m'a dit : "Moi non plus je ne veux pas de vie de couple
Cette nuit, je veux me couper de ce monde qui dégoûte
Bébé, viens dans mon hôtel et on éteint les portables."
J'en connais un rayon, je raconte pas de disquettes
Elle a mordu l'oreiller comme si c'était un cheesecake
Mais c'est toujours la même, elle a tenu mes mains
Elle m'a dit : "Tu m'aimes ?", j'ai dit : "Non, tu m'émeus."
Je me répète, je n'ai pas de repère
Tu n'es pas la seule vraie perle de mon répertoire
Un soir, pété sous les réverbères


Peut-être que je me retournerais vers toi
Le temps passe je ne connais pas le surplace, j'ai
Fini pété au milieu des Champs, dans ma ville de champions
J'suis comme une bulle de champagne
Venu d'en bas je veux crever à la surface

Soirée bien arrosée, donnez-moi leur oseille
Le saumon sera rose et le champ' sera rosé
Mac Cain Family au stud, ça rappelle Woodstock
Cinq dans la Mini Austin, le son t'emmène à Houston

[Couplet 2]
Je suis devenu celui dont aurait rêvé celui que je rêvais d'être
Tu me suis ? Je ne veux pas me réveiller
La même marque de luxe m'a dit : "On veut bien ton Rap."
Tu connais les ches-ri
J'ai dit : "Non, merci. J'ai monté ma propre marque
Et rappelez-moi de rappeler votre égérie."

Je ne lui ai pas donné de nouvelles
On n'était pas naturels, on n'était pas nous-mêmes
Toujours en déplacement le soir
Mais c'qui compte c'est le dépassement de soi
Je me dois de profiter de la vie que je mène
Avant que le bonheur ne devienne un autre coup dur
Je n'avais pas les moyens de bien me saper
Maintenant, je m'applique dans la haute couture

J'ai vu des gens se noyer, je me permets de détailler
Les faits, dur de payer l'loyer quand le salaire est faible
En effet, se tailler les veines est devenu pour certains jeunes
Le seul moyen de se faire des grosses coupures

[Pont]
Vu ma cons', c'est sûr que j'suis high
Je me sens proche de L.A
Moi aussi, j'me suis construit sur des failles

[Couplet 3]
Tout le monde est mauvais, ils aiment tellement la monnaie
Tu parles d'amitié mais tu pars
Dès que tu n'as plus besoin de mon aide

Même sous jet lag, j'reste un gentleman... Menteur !
C'est dur d'être un jeune qui rejette le mal, mon cœur
Irradié aux rayons gamma, laisse-moi tirer d'la came
Je lis debout dans les rayons manga, parfois, on dirait un gamin
" T'es dangereux, Nekfeu, sur scène. Tu fais d'la merde, t'abuses ! "
Prudence est mère de sûreté... Sûreté, ta mère la pute !
Ils veulent me filer des conseils, mon phone-télé vibre
Ils filment mes concerts au lieu de les vivre


[Outro]
Frémont !
Tu vois, cette image qu'ont les gens du Rap ?
Nous, on va changer ça...
[Zwrotka 1]
Stałem się tym, którym śniłby ten, którym chciałem być
Rozumiesz? Nie chcę się przebudzić
Luksusowe dobra przemówiły do mnie: "Nie chcemy tu Rapu."*1
Znasz bogatych
Powiedziałem: "Szkoda, spokojnie, mówię..."
Następnego dnia posiadłem ich muzę
Miała twarz Natalie Portman
Powiedziała mi: "Ja też nie chcę życia w związku
Tej nocy, chcę się odciąć od tego świata, który odpycha
Dziecino, przyjdź do mojego hotelu i wyłączmy komórki."
Znam się na rzeczy, nie znam się na płytach
Ugryzła mi ucho jakby to był sernik*2

Ale zawsze było tak samo, trzymała mnie za ręce
Mówiła: "Kochasz mnie?", odpowiadałem: "Nie, wzruszasz mnie."*3
Powtarzam się, nie naznaczam
Nie jesteś jedyną perłą w mym repertuarze

Pewnego wieczoru wybuchłem pod ulicznymi latarniami

Być może powrócę do ciebie
Czas upływa, nie znam miejsca, wybuchłem pośrodku Pól (Elizejskich), w moim mieście mistrzów

Jestem jak bańka szampana
Przychodząc z dna chcę umrzeć na powierzchni
Podpity wieczór, dajcie mi ich kasę
Łosoś będzie różowy i pole będzie różowe
Rodzina Mac Cain w stadninie, to przypomina Woodstock
Pięcioro w Mini Austinie, dźwięk zabierze cię do Houston

[Zwrotka 2]
Stałem się tym, którym śniłby ten, którym chciałem być
Rozumiesz ? Nie chcę się przebudzić
Luksusowe dobra przemówiły do mnie: "Nie chcemy twojego Rapu."*4
Wiesz kocha-na
Powiedziałem: Nie dzięki. Założę swoją własną markę
I przypomnij mi bym nawiązał kontakt z twoją muzą."
Nic nowego ci nie powiem
To nie jest naturalne, nie byliśmy sami

Zawsze w ruchu nocy
Ale to co się liczy, to przekroczenie samego siebie
Muszę cieszyć się życiem, które mam
Dopóki szczęście nie stało się jeszcze kolejnym ciężkim ciosem
Nie miałem środków by się dobrze ustawić
Teraz, kieruję się do wyższej sfery (modowej)

Widziałem tonących ludzi, zaryzykuję ze szczegółami
Twarde fakty by płacić czynsz, gdy wynagrodzenie jest niskie
Dla niektórych młodych rzeczywistością stało się wypruwanie żył
Jedynym sposobem by zarobić więcej (większe kawałki)

[Puenta]
Hej ludzie, to pewne, że jestem nagrzany
Czuję bliskość z L.A. (Los Angeles)
Ja również jestem zbudowany z uskoków

[Zwrotka 3]
Cały świat jest zły, kocha wyłącznie większe pieniądze
Mówisz o przyjaźni, ale odchodzisz
Jak tylko nie potrzebujesz już mojej pomocy
Nawet przy zmianie strefy czasowej, pozostaję dżentelmenem... Kłamca!
Moja Droga, trudno będąc młodym odrzucać zło
Poddany promieniowaniu gamma*6, pozwól mi wydostać się z obiektywu kamery
Czytuję pomiędzy półkami z mangą, czasami wyglądając na dzieciaka
"Na scenie jesteś niebezpieczny Nekfe. Rzucasz gów..., obrażasz!"
Rozwaga jest matką konformizmu... Bezpieczeństwo, twoja matka jest kur..!
Chcą mi doradzać, mój telefon wibruje

Nagrywają (filmują) moje koncerty zamiast doznawać na żywo*5

[Outro]
Frémont!
Czy widzisz jaki ludzie mają obraz rapu?

Zmienimy to...
*1 chodzi o luksusowe marki, które rzadko są promowane z wykorzystaniem raperów ponieważ uważa się, że to pogarsza ich z pietyzmem wypracowywany wizerunek. Paradoks polega na tym, że raperzy, gdy osiągną sukces lubią przesadnie obnosić się ze swoim "bogactwem" prezentując się właśnie w ekskluzywnych markach..
*2 w znaczeniu mieć stosunek seksualny; Manger l'oreiller - jest to wyrażenie erotyczne, synonim orgazmu; pochodzi z XX wieku i obrazuje kobietę, która aby zachować dyskrecję przed innymi domownikami, w chwili miłosnego uniesienia gryzie partnera w ucho.
*3 nawiązanie do wcześniejszego dialogu w którym ona i on deklarowali, że nie interesuje ich życie w związku
*4 nawiązanie do Hulka, postaci komiksowej
*5 problem współczesnego pokolenia, które z chęci podzielenia się wrażeniami, samo ich nie doznaje skupiając się na dalszym przekazie


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz